pondělí 26. září 2016

Když mandaly rozpohybují písmenka

Abychom našeho miniblogeta Andreje trochu popostrčili k samostatnému čtení, pořídili jsme mu písmenkové mandaly. Zaujaly nás a abychom se o nich dozvěděli více, popovídali jsme si o nich s jejich autorkou, Zuzanou Řezáčovou Lukáškovou. 



Jak vznikne nápad propojit písmenka a mandaly?
S podnětem přišel pan učitel Miloš Novotný ze základní školy Nemyčeves, kterému je kniha ve výsledku věnována. Jednoho odpoledne mi volal, že hledá někoho, kdo by mu nakreslil mandaly s písmenky. Chtěl je totiž použít při výuce svých prvňáčků. První sadu písmenkových mandal jsem tvořila vlastně spolu s ním, v tempu jak postupovala výuka. Na začátku týdne jsem posílala mandalu s písmenkem, které se ten týden probíralo. Pan učitel Novotný ji hned zkoušel a posílal mi zpětnou vazbu. 


Kdo další s vámi na knížce spolupracoval?
Kromě pana učitele Novotného jsem na první ze tří sad písmenek spolupracovala s výtvarnicí Kamilou Podivínovou, která u nás v té době pracovala a která kreslila zvířátka, bábovky i úly. Já jsem její obrázky upravovala a vkládala do mandal. Další dvě sady jsem pak už tvořila sama.


Vím, že se tvorbě mandal věnujete profesionálně, co pro vás právě na těchto mandalách bylo nové?
Fascinovala mě naše abeceda a čeština vůbec. Objevovala jsem, že každé písmenko má svou 'energii' nebo svůj náboj. Některé písmenko je hravé, milé až přátelské a snadno se s ním pracovalo, jiná písmenka mi přišla vyloženě nepřátelská a byl to trochu boj. Hodně se to projevilo v těch dalších dvou sériích, kdy jsem ztvárňovala přímo tvary jednotlivých písmenek.


S knížkou si u nás doma vyhrál školkáček, druhák i čtvrťák, na jakou věkovou kategorii ale primárně cílí?
Knížka je koncipovaná hlavně pro děti v předškolním věku a pro první třídu. Každá ze tří částí je jiná proto, že některé děti preferují abstraktní tvary místo konkrétních zobrazení.


Vedle toho, že se děti naučí písmenka, co dalšího jim práce s touto knížkou přinese?
Písmenkové mandaly jsou dobré nejen pro seznámení se s písmenky, ale i pro rozvoj jemné motoriky a kreativity. Využívají hlavně přirozené dětské hravosti a psychologického působení kruhu. Děti se při práci s mandalami zklidní, více se koncentrují a písmenko si tak snadněji zapamatují. A nevynechejme ani rodiče. Když budou kreslit s dětmi, odpočinou si, dobijí baterky a zklidní svou mysl.


Naši malí miniblogeři Andrej a Alex při práci s mandalami filozofovali, že podobný ornament by se dal vkreslit i do čtverce. Byl by účinek stejný?
Je to tak, písmenko a symboly by se daly skutečně vložiti do trojúhelníku, šestiúhelníku… Účinek by byl ale jiný. Kruh je tvar, který na naši mysl působí nejvíc zklidňujícím a relaxačním způsobem. Říká se, že při práci s kruhem se naše mysl snaží zaujmout stejně harmonický tvar a tím se zklidňuje. Je to symbol jednoty a rovnováhy, bezpečí a harmonie. Můžete si to zkusit. Práce s kruhem je jiná než práce s ostatními tvary.


Přímo nad omalovánkami jsem řešili i to, jestli existují nějaká pravidla a doporučení, jak přesně s nimi pracovat a čím je vybarvovat.
Pravidla pro vymalovávání mandal neexistují. Postup je na dítěti, stejně jako výtvarný materiál. Záleží jen na vás, s čím se vám dobře pracuje, co máte rádi, co se vám líbí. Mandala nejde zkazit, takže dává volné pole pro experimentování a pro hru. Při malování jde víc o proces tvorby než o výsledek. Takže jako rodič můžete pracovat a hrát si spolu s dítětem nebo mu nechat prostor pro samostatnou tvorbu.

Pokud dítě při práci s mandalami není schopné pochopit a dodržet, že se jedná o 'středově soustředný' ornament, máme mu jako dospělí a poučení nějak pomáhat?
Problém to není. Někdo takto tvoří. Lidem většinou doporučuji si alespoň jednou zkusit i opačný způsob tvorby. Takže těm, co nedodržují souměrnost, nabízím její dodržování a těm, co úzkostlivě tvoří vše symetrické, nabízím chaos. Je to hra.

Omalovánek a to i pro dospělé je dnes celá řada. Vyzkoušela jsem pár takzvaných antistresových. Mně osobně jejich vybarvování spíše rozčilovalo, ale asi proto, že preferuju volnou tvorbu. Nevíte čím to?
Opět se vracíme ke kruhu. Řada antistresových omalovánek není kruhová a je to spíš sbírka hezkých zentanglových obrázků. (drobné obrázky, které jejich tvůrce kreslí bez záměru, intuitivně a jejichž tvorba má působit relaxačně- pozn.red.) Velké množství drobných ploch vás ale může nejen odradit, ale během malování také deprimovat. Můžete mít pocit, že tohle nikdy nedokončíte. Mandal je ale také mnoho druhů, jsou na různá témata a různě komplikované. Vyberte si ty, které se vám líbí nebo začněte tvořit svoje vlastní. Není to nic složitého a třeba s naší plastovou šablonou pro tvoření mandal to zvládne opravdu každý.

Opravdu je to tak jednoduché? Zvládly by to i děti? 
Ano, hravě.

Co dalšího v podobném duchu jako písmenkové mandaly pro děti chystáte?
Mohou se zapojit do projektu Mandala dětem, během něhož děti ve školách se svými učiteli tvoří mandaly. Z nich potom v mandalové galerii vybíráme 53, ze kterých tvoříme mandalový kalendář a prodejní putovní výstavu mandal. Výtěžek z prodeje jde na podporu dětí, které vyrůstají v náhradní rodinné péči. Děti si tak během projektu hrají, tvoří a pomáhají jiným dětem.

Představila byste se v krátkosti našim čtenářům?
Ačkoliv jsem vystudovala veterinární medicínu, jsem arteterapeutka a jednatelka Centra Mandala sídlícího v Brně. S mandalou pracuji od svých 14 let. Používám ji jako relaxační nástroj, pomůcku pro vyjádření svých pocitů a prostor, kde můžu být sama sebou. Od roku 2004 práci s mandalami nabízím i dalším lidem. Založila jsem zmíněné Centrum Mandala, kde vedu kurzy, navrhla jsem šablonu pro tvoření mandal a sepsala jsem několik knížek. Většina z nich je o mandalách a o práci s nimi. Od roku 2014 jsem jedinou terapeutkou v naší republice, která pracuje s mandalovým diagnostickým testem.

Děkujeme za rozhovor
_________________________________________________


S mandalami pracovali naši dva miniblogeři Alexej s Andrejem, jejich recenzi si můžete přečíst v obrázku výše. Do vybarvování se pustila i sestřenička Sofie s maminkou, na jejich recenzi se podívejte níže.


Žádné komentáře:

Okomentovat